Priorisointi

Miksi kannattaa täyden keskeytyksen sijaan, priorisoida ja tehdä se mihin voimat riittää?

 

Jatkan terveellsiä elämäntapoja loman jälkeen, tammikuun 1, ensi maanantaina, tämä on normaalia ja jollain tapaa ymmärrettävää. Kuitenkin täysi tapojen noudattamatta jättäminen on huono asia itsellesi ja tavoitteillesi. Ehkä ajattelet saavasi parempia tuloksia, kun pystyt tekemään kaiken 100% teholla. Se onkin periaatteessa ihan totta. Kerron nyt miksi sinun ei kuitenkaan kannata laittaa kaikkea stoppiin.

Lyhyet 5-viikon ja kolmen kuukauden dieetit ja ohjelmat antavat usein nopeita tuloksia, mutta opettavat samalla sinulle sen, että voit päästä nopeasti kuntoon uudestaan ja uudestaan. Eikö olisi kuitenkin parempi oppia pitämään itsensä pysyvästi kunnossa. Niin, että vastoinkäymisten tai rankkojen vaiheiden aikanakin pystyt tekemään tarvittavan, ei täydellisesti, mutta riittävästi. Elämässä tapahtuu kaikenaikaa ja mielestäni onkin tärkeää pystyä selviämään myös rankoista ajoista.

Eihän sinulla ole mahdollisuutta rankkoina aikoina myöskään sanoa puolisollesi, että aloitetaan ensi viikolla uudestaan. Tai lapsillesi, että tammikuun 1. äiti taas tekee ruokaa. Tai on mahdollista, mutta onko se hyväksyttyä.

Sen sijaan, että laittaisit kaiken jäihin, tee mitä pystyt. On se sitten vaikka säännöllinen ateriarytmi, tai edes yksi oikea ateria päivässä. Siitä on kuitenkin sinulle hyötyä. Säädä toimintasi ja tekemisesi jaksamisesi tasolle. Kun jaksat paremmin tee enemmän, mutta älä lopeta kokonaan ja odota parempaa hetkeä. Usko pois, se kannattaa.

Elämässä on harvoin kaikki niin täydellisesti, että voit tehdä kaiken täysin optimaalisesti.

Kokeilepa miettiä elämäntapasi asteikkona 1-10. Miltä ravintosi, liikuntasi ja muu elämä näyttäisi kun olet kohdassa 10? Mitä kohdassa 1 tapahtuisi? Juuri ennen kaiken hylkäämistä ja terveellisten elämäntapojen pysäyttämistä. Missä kohtaa olet nyt? Olisiko sinun mahdollista tehdä jotain paremmin?

Oli tilanteesi nyt mikä tahansa priorisoi ja tee sitä mikä antaa sinulle tilanteeseesi parhaan tuloksen. Älä tee enemmän kuin jaksat, sekään ei ole kannattavaa pitkässä juoksussa. Mieti mikä on tärkein asia kohdallasi ja yritä pitää siitä kiinni.

Tässä pieni esimerkki asiakkaasta, jolla on ollut rankka hetki jolloin kaikkea ei vain ole voinut tehdä optimaalisesti. Kuitenkin on asioita, jotka on pysynyt ja toteutunut. Palkintona ei yhtä hienoja tuloksia kuin edellisen seurannan kohdalla, mutta ei myöskään ole menty taaksepäin.

” Joulukuussa oli priorisoitava asioita. Elämä toi mukanaan pieniä yllätyksiä vesivahingon muodossa, työstressi kävi huipussa, sairastelua, sairaslomaa ja ohjelmassa oli myös aivan suunniteltuja lomamatkoja. Ajatukset eivät jaksaneet pysyä “oman navan ympärillä” ja työkiireessä palavereissa tuli sorruttua useammin kuin tsempin ollessa parhaimmillaan. Pidin parhaani mukaan kiinni joistakin periaatteista (söin ateriat pääsääntöisesti jo rutinoituneilla keskeisillä periaatteilla, liikunta sujui sairastelua lukuunottamatta salilla tavalliseen tapaan ja reissussa lenkillä ja joogalla) mutta annoin armon käydä oikeudessa, joten päätin hienosäädön (tässä kohtaa hienosäätö oli itsekuri herkkuhetkillä kun muut syövät suklaata ja juustoja) jättää kunnes arki koittaa ja stressi, sairastelut, lomaillut, joulut hoidettu alta pois. Nyt ei tullu tuloksia, mutta ei takapakkiakaan. “

Syyskuun alusta, joulukuun loppuun muutos.

Sinäkin voit päästä alkuun vaikka ilmaisella sähköpostikurssilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *