Mistä hyvinvointi koostuu?

Hyvinvoinnille jokainen keksii varmasti oman määritelmänsä.

Sun mielestä hyvinvointia voi olla kova fyysinen kunto ja terveenä oleminen. Tai jollekin hyvinvointia on taloudellinen tilanne joka sallii monenlaisia iloja. Jokainen voikin määritellä hyvinvoinnin juurikin haluamallaan tavalla. On kuitenkin olemassa osa-alueet, joilla kaikissa tapauksissa varmasti maksimoit hyvinvointisi.

Säännöllinen liikunta

Säännöllinen ja monipuolinen liikunta paitsi kohentaa fyysistä kuntoa, myös ehkäisee ja suojaa sinua monilta eri sairauksilta. WHO:n mukaan maailman tappavimmat taudit tällä hetkellä ovat iskeemiset sydäntaudit (sydänkohtaus ym.), aivoverenkierronhäiriöt, sekä keuhkoahtaumatauti. Ehkä surullisinta tässä listassa, tai sinun kannalta lohduttavaa on, että liikunnalla pudotat merkittävästi kyseisten sairausten riskiä, kuten myös monen muun elintapasairauden (mm. diabetes).

Tiesitkö, että liikunta lisää serotoniinin määrää aivoissa ja siten parantaa kognitiivisia toimintoja, mieltä, sekä tuo mielihyvän tunnetta?

Liikkumalla säännöllisesti annat myös lapsillesi hyvän esimerkin.

 

Sopiva ruokavalio

Suurin osa elintapasairauksista ovat yhteydessä myös ravintoon. Eli muuttamalla ruokailutottumuksia myös todennäköisesti lisäät elinikääsi.

Toimivalla ruokavaliolla on myös paljon muita hyviä seurauksia. Vai miltä sinusta kuulostaisi esimerkiksi parempi keskittymiskyky, virkeämpi olo tai parempi vastustuskyky? Ehkäpä bonuksena saatat saada jopa ulkoisia tavoitteita saavutettua, kuten painonpudotus.

 

Stressinhallinta

Stressi kuuluu elämään ja sitä pitääkin olla. Sen avulla toimit paremmin ja tehokkaammin. Jatkuva korkea stressin määrä on kuitenkin pahasta. Se voi viedä keskittymiskyvyn, aiheuttaa univaikeuksia, saatat stressin takia räjähdellä tai purskahdella itkuun. Lisäksi voi olla fyysisiä oireita, kuten vatsavaivat, hilseily, kolotukset ym.

On hyvä opetella erilaisia keinoja stressinpurkuun. Liikunta ulkona on esimerkiksi hyvä keino, kun tuntuu, että stressi alkaa ottaa yliotteen sinusta.

 

Riittävä uni

Suurin osa ihmisistä tarvitsee unta 7,5-9 tuntia joka yö. Varmasti olet kuullut joidenkin sanovan, että he tarvitsevat vähemmän unta, todennäköisesti se ei pidä paikkaansa. He ovat vain tottuneet jatkuvaan univajeeseen eivätkä huomaa kuinka se nakertaa heitä kaikenaikaa.

Elimistö palautuu unen aikana päivästä. Yöllä aivojen glygokeenivarastot täyttyvät, mikäli et saa tarpeeksi unta et todennäköisesti pysty käyttämään aivojesi täyttä kapasiteettia, vaan toimit vähän puolivaloilla.

Liian vähä uni lisää myös sairastumisriskiä, sekä saattaa jopa altistaa ylipainolle.

 

Nämä kaikki osiot, kun on kohdillaan hyvin todennäköisesti myös voit hyvin, mikä tahansa sinun määritelmäsi hyvinvoinnille onkaan. Kun yksi kohta ei ole kohdillaan niin et saa itsestäsi irti täyttä potentiaaliasi.

Älä ota liikaa muutettavaa kerrallaan, vaan aloita pienin askelin, jotta saat muutokset pysyviksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *